Pages

ضياع الوقت مع الفيس بوك Facebook ؟!؟


Face book

الفيس بوك عالمنا الذى نقضى فيه طوال أو معظم اليوم، وهل من نتيجة؟ هل من فائدة من ذلك، لا أعتقد إلا القليل القليل القليل !!!



عندما نستيقظ- ونبدء يوماً جديداً- كل منا يذهب فى طريقه، فكل واحد منا يختلف عن الأخر فى حياته ولكننا نشترك فى الفيس بوك “Facebook” (كلنا فى الفيس سوا سوا سوا)، فمن يبقى فى المنزل يفتح الفيس ويبدء يومه، ومن فى العمل يفتح الفيس ويبدء يومه .... آلاف آلاف المشتركين. "أنا لا أحسد" !!!


كم صديق لديك؟ ........ عدد حلو قوى من الأصدقاء ..... طب وبعدين ....... ماذا أفعل أو ماذا تفعل أو ماذا نفعل ....... هل نستفيد ... هل نفيد أحد ... ؟؟؟ سؤال مهم ؟؟؟


إلى ماذا يقودنا يومنا هذا فى الفيس ........ ؟

نسأل شوية أسئلة .....؟




  1. هل بدءت يومك بالصلاة، فين علاقتنا بربنا من بداية اليوم ؟

  2. هل سألت على أباك، أمك، زوجتك، أبنائك، من يهمهم وينتظرون ويفرحون بسؤالك عليهم ؟

  3. هل فكرت فى سماع صوت ربنا النهاردة من خلال قراءة الكتاب ؟ قراءة سير قديسين، كتب روحية، سماع قداسات، سماع ترانيم، سماع عظات ؟

  4. نسيت حاجات كتيييييييييييييييير من كتر قعدتك على الفيس ؟

  5. أهملت فى شغلك كتيييييييييييييييير من كتر قعدتك على الفيس ؟

  6. فكرك أتلوث من حاجات بتسمعها أو بتشوفها من كتر قعدتك على الفيس ؟

  7. يااااااااااه، هو أنت ممكن تكون فيه حاجة (قداس، عشية، تشبحة، إجتماع) فى الكنيسة ومتنزلش علشان قاعد على الفيش بتشات ؟ صعب قوى ؟



أحنا بنعمل حاجات كتير من غير هدف، بنضيع وقتنا كتير فى حاجات مفيش من وراها غير تضييع الوقت، وأحنا الوقت ده عاوزينه، بعد كده هنحتاج الوقت ده مش هنلاقيه !!!!!


فى كتير هيقول ... أحنا ممكن نقرأ أو نصلى أو نشوف ترانيم على الفيس بوك أو حتى نسأل على أصحابنا وحبيبنا ..... أو نشارك بعض فى حاجات مفيدة .... مفيش مشكلة !!!، (أنا بتكلم على اللى ملهوش هدف)، أنا بس بحاول أناقش ... الرغى الكتيييييييييير، التعلقيات الكتييييييييير، الكلام فى الفاضى بدون هدف، .........، أنا بتكلم عن الحاجات اللى مش بتبنى، الحاجات اللى بترجعنا، الحاجات اللى حتى بتخلينا واقفين مكنا.


عاوزين مع بعض، نساعد بعض، أننا نعمل كل حاجة تساعدنا أننا نوصل للملكوت نوصل للحياة مع السيد المسيح، ننسى شوية إحتياجتنا الجسدية ونهتم بإحتياجتنا الروحية.


نفكر بعض بالصلاة ، نفكر بعض بالقراءة ، نساعد بعض فى التوبة ، نساعد بعض فى البعد عن الخطية، لو فكرنا هنلاقى حاجات كتير مفيدة ممكن نعملها نساعد بيها نفسنا وكمان اللى حوالنا.


أيه رأيكم .....؟

No comments:

Post a Comment

Katamars